5 mobiel internet trends voor 2011 met trendwatcher

Posted by admin | Business,Internet,Marketing,Ondernemen | Wednesday 29 June 2011 6:22 pm

Mobiel internet is hot. Dat bleek ook tijdens de onlangs gehouden Mobile Media & Marketing Awards. Inmiddels kunnen uitgevers van weer en verkeer informatie maandelijks al 500.000 – 1.000.000 gebruikers in Nederland bereiken. Recent onderzoek in zes Europese landen door CBS Outdoor toont aan dat mobiele technologische ontwikkelingen de aard van het dagelijks onderweg zijn onder Europeanen heeft veranderd. Ook zorgen deze ontwikkelingen ervoor dat een groeiend aantal mensen onderweg reageert op commerciële boodschappen. Samen met trendwatcher Lieke Lamb (twitter) van Bureau Trendwacher.com zet ik hier op Marketingfacts als vervolg op 5 social media trends voor 2011 een aantal megatrends voor 2011 op het gebied van mobiel internet op een rijtje.

Trend 1: Mobile Internet Cash Cow

Het abonnementsmodel voor onbeperkt mobiel internet met een maandelijkse ‘flat-fee’ staat onder druk. Dit komt vooral door de sterke toename van videodiensten als YouTube; Uitzending Gemist en de live-streams van radio- en TV-zenders. Het ziet er naar uit dat, bovenop een basisbedrag voor allerlei IP-diensten, zoals een gegarandeerde high-res videostream, bijbetaald moet gaan worden. Dit alles natuurlijk ook ter compensatie van het immer afnemende aantal belminuten.  De Telco’s hebben het immers al zo moeilijk deze dagen… Gelukkig is SMS-en, een primitieve basisdienst uit de ‘oertijd’ zoals teletekst op tv, nog steeds een makkelijk verdienmodel.  Ook wordt er gedacht over reclamevrij-surfen op je mobiel door middel van afkopen voor een paar euro per maand. (Firefox heeft hier alvast een plug-in voor gemaakt). Het gevolg is wel dat consument vanaf dat moment weet hoeveel zijn persoonlijke internetprofiel ongeveer waard is. Dat kan nog wel wat stof doen opwaaien de komende tijd.

Verder is T-Mobile aan het experimenteren met een systeem om te kijken of het mogelijk is bepaalde apps die veel data gebruiken bij drukte op het netwerk tijdelijk te blokkeren.
Daar waar het verdienmodel rond het aanbieden van content via mobiel internet de afgelopen jaren vooral gericht was op de ‘Long Tail’ (content voor een kleine doelgroep, bijvoorbeeld hergebruik van videomateriaal van broadcasters en specifiek opvraagbare krantenartikelen) richt men zich de komende jaren toch weer op de grote aantallen. Mobiele websites als Buienradar, Hyves, Facebook, 9292ov en AH zien bijna dagelijks het bereik groeien naar ongekende hoogten. Smart Phones met hun touch screens (en later zelfs 3D-schermpjes) brengen ook weer nieuwe mogelijkheden met zich mee. Er ontstaan vele nieuwe bedrijven die zich gaan richten op de mogelijkheden van mobiel internet. Het succesvolle Groupon die afnemers van een product verzamelen om zo korting te kunnen bedingen bij de aanbieder, is daar een prachtig voorbeeld van.

Het mobiele internet als cash cow wordt verder aangejaagd door de brede invoering van Mobile MicroPayments. Daarbij betalen we per afgenomen dienst of tijdseenheid.

Trend 2: The Apps Economy

Dankzij de snelle opkomst van de Smart Phones en Tablets – Tablets zijn pas sinds begin 2010 op de markt (!) – is een duidelijke verschuiving gaande van browser-toepassingen naar zelfstandig draaiende Apps. Nog maar een vijfde van al het internet verkeer gaat via een browser. Voor de rest wordt gebruik gemaakt van andere protocollen en applicaties. Met name uitgevers zien dat hun content met een App beter beschermd kan worden en derhalve meer opbrengt dan het beschikbaar stellen via een browser. Belangrijker dan welke telefoon je gebruikt, wordt welk platform je hebt.  Meestal zijn App’s na aanschaf onbeperkt bruikbaar. Daarnaast zullen uitgevers erop inzetten de inhoud binnen zo’n App als abonnements-content te verkopen. Aangezien Apple daar een significant percentage van wil ontvangen, zal een verschuiving optreden van dat platform naar de meer toegankelijke App’s van Andoid. Mede hierdoor zal Android in 2011 hoogstwaarschijnlijk het snelst groeiende Operating Systeem voor Smart Phones blijken te zijn. Dit ten koste van Symbian (blijft tot 2013 nog het meest gebruikt), OS X, Windows Mobile, Palm webOS etc.  Kijk hier, hier en hier voor de Android-cijfers.

Jurgen Thysmans (Nokia): ‘In Mobile, the game has changed from a battle of devices to a war of ecosystems!

Trend 3: Smart Phone Centered Communication

De Smart Phone is zonder twijfel hét persoonlijke communicatiemiddel van 2011. In het verlengde daarvan kan verwacht worden dat er – net zoals de Docking Stations met luidsprekers voor een iPod -  er nu ook docking stations zullen komen waardoor een Smart Phone of tablet als het ware omgetovert wordt naar een volwaardige desktop, laptop, media center etc. Denk hierbij ook aan een draadloze koppeling met een breedbeeld TV-scherm via Near Field Communication (NFC). NFC zit trouwens ook al standaard in de iPhone 5.

Dankzij de ingebouwde video-camera’s in de Apple iPad 2 en Samsung Galaxy Tab zal videobellen het komende jaar een nieuwe kans krijgen. Bij mobiel videobellen kan onderscheid gemaakt worden tussen het live met elkaar spreken en het elkaar toesturen van videomail-filmpjes. Zo van, moet je nou eens kijken waar ik ben of wat ik meemaakte…

Al met al zullen de grenzen tussen binnenshuis en buitenshuis vervagen. Reizigers gaan steeds meer winkelen, werken, socializen en online onderzoek doen tijdens hun dagelijkse woon-werk verkeer. Uit het rapport van CBS Outdoor komt naar voren dat bijna de helft (45%) van alle reizigers onderweg multi-tasken en gebruik maken van mobiele technologie. Volgens het onderzoek zitten Europese reizigers bijna even frequent binnenshuis als buitenshuis op sociale mediaplatformen. Kijk als voorbeeld naar Facebook: 56% binnenshuis versus 54% buitenshuis. Twee keer zo veel mensen Twitteren als ze on-the-move zijn, dan wanneer ze thuis zijn. Dit laat zien dat ook routinematige online functies verschuiven van ons bureau naar mobiel gebruik.

Trend 4: In Real (Virtual) Life

Het via de mobiele telefoon aanwezig zijn op de social media wordt door velen terecht ervaren als een ‘In Real (Virtual) Life’-ervaring. Deze ‘IRL-Cyber-Fusion’-trend beschrijft in essentie het vervlechten van de echte wereld en de virtuele wereld. Door het gebruik van mobiel internet komt dit in 2011 in een stroomversnelling. Onder deze vervlechting valt bijvoorbeeld ook het toenemend gebruik van de QR-code (Quick Response, de ‘vierkante barcode’) als middel om van de echte wereld over te springen naar de virtuele wereld. De meest in het oog springende technologie in het kader van In Real (Virtual) Life is ‘Augmented Reality’ (verrijkte werkelijkheid). Daarmee wordt via het mobiele internet als het ware een virtuele laag over de werkelijkheid heen geprojecteerd. Deze virtuele laag – die o.a. te zien is met een Smart Phone – laat bijvoorbeeld de brievenbussen of defibrillatoren in de buurt zien of hoeveel een huis kost dat te koop staat dan wel de aanbiedingen in de winkel om de hoek.  Ook kan men zien of er wellicht vrienden in de buurt zijn die twitter gebruiken. Het Amsterdamse bedrijf Layar.com is wereldwijd toonaangevend met de ontwikkeling van ‘Augmented Reality’. Ook de Tactile Phone is in aantocht. Dat wil zeggen: reliëf voelen op je telefoonschermpje. Twee principes lijken daarbij extra kansrijk. Electro Vibration is het eerste principe (hoge frequentie geeft in de vingertoppen het gevoel van een zacht materiaal, lage frequentie geeft de illusie van een ruw oppervlakte). Zo kan je een gebouw of voorwerp afgebeeld op je telefoon echt ‘voelen’. Het tweede principe waarmee geëxperimenteerd wordt, bestaat uit een fysieke dunne laag van vloeistof vlak onder het touchscreen dat via aansturing op specifieke plekken tijdelijk omhoog kan komen en daadwerkelijk aanvoelt als een knopje. Een scala aan nieuwe mogelijkheden biedt zich aan.

Trend 5: Mobile Internet of Things

Terwijl de commercie zich stort op het mobiele internet via smartphones en tablets zijn de R&D-afdelingen alweer met de volgende stap bezig: the Mobile Internet of Things. Daarbij worden de objecten om ons heen – auto’s, TV’s, koelkasten, elektriciteitsmeters, maar ook bomen en huisdieren – via IP gekoppeld aan ons mobiele internet. De boom kan aangeven als hij uitdroogt en de koelast overlegt over de aanschaf van meer melk en bestelt daarna direct zelf online. Het aantal IP-aansluitingen van the Mobile Internet of Things zal het aantal internetgebruikers vele malen ontstijgen. (mede hierom is de overschakeling naar IPv6 en IPv7 nodig om genoeg IP adressen beschikbaar te krijgen).  Internet in de auto, waarbij bijvoorbeeld automatisch 112 gebeld wordt in geval van een ongeluk, is hierbij slechts een eenvoudige voorloper.

Los van alle digitale communicatie met allerhande apparaten om ons heen, wordt er ook steeds meer software ontwikkeld die zich richt op de spraaktechniek. Voor een echt gesproken dialoog tussen mens en computer. Ideaal om gesproken te twitteren lijkt mij vooral tijdens het rijden. Om over de orale communicatie met mijn koelkast nog maar te zwijgen.

Bron: http://www.marketingfacts.nl

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • eKudos
  • email
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MSN Reporter
  • MySpace
  • NuJIJ
  • Ping.fm
  • Reddit
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Twitter
  • Add to favorites
  • Hyves

Werkgevers licht positiever over werkgelegenheidsverwachting Q3 2011

Posted by admin | Business,Ondernemen | Tuesday 14 June 2011 11:47 am
DIEMEN, (14 juni 2011) – De algemene werkgelegenheidsverwachting onder werkgevers voor de periode juli t/m september 2011 is licht positiever dan die voor het tweede kwartaal, aldus de nieuwe editie van de Manpower Arbeidsmarktbarometer die vandaag verschijnt. Het netto werkgelegenheidscijfer van +4% is 1 procentpunt hoger dan dat voor het tweede kwartaal van 2011. Ook in vergelijking met het derde kwartaal van 2010 bedraagt het verschil 1 procentpunt. In 6 van de 9 sectoren is het netto werkgelegenheidscijfer beter dan een jaar geleden. De vooruitzichten voor werk in alle negen sectoren en in drie van de vier regio’s (uitzondering is de regio West-Nederland) zijn positief. Voor deze Arbeidsmarkt-barometer zijn 752 Nederlandse werkgevers ondervraagd.

“Dit gestaag stijgende voorspellende werkgelegenheidscijfer bevestigt ons beeld van een zich voorzichtig herstellende Nederlandse arbeidsmarkt”, aldus Haiko van der Pol, directeur Marketing & Communicatie Manpower Nederland. “Wij verklaren deze bescheiden maar geleidelijke verbetering van het optimisme uit het feit dat Nederlandse werkgevers zich gedurende de recente crisis al bewust waren van de dreigende schaarste aan talent op de arbeidsmarkt; zij waren daarom minder snel genegen om het aantal werknemers te verminderen. De deeltijd-ww heeft ook een belangrijke rol gespeeld. Nu de arbeidsmarkt zich bescheiden verbetert, blijkt dat in Nederland minder grote personeelslacunes moeten worden opgevuld dan in sommige andere landen. Recent onderzoek van ManpowerGroup naar schaarste van arbeidskrachten wereldwijd bevestigt dit. Waar in Nederland 17% van de werkgevers rapporteert moeite te hebben met het vervullen van vacatures, bedraagt dit cijfer voor de Duitse werkgevers 40%.”

Werkgevers in de sectoren Nutsbedrijven (+9%) en Zakelijke dienstverlening (+8%) rapporteren de meest positieve werkgelegenheidsverwachtingen voor het derde kwartaal.

Het netto werkgelegenheidscijfer voor de sector Productiebedrijven (+3%) is vergeleken met het tweede kwartaal met 7 procentpunten verbeterd en past aldus in de Europese trend waarbij vergeleken met vorig jaar het cijfer voor deze sector in 16 van de 20 landen verbetert. In de sector Bouw daarentegen (+4%) is een teruggang zichtbaar met 6 procentpunten ten opzichte van het vorige kwartaal.

Voor het derde kwartaal van 2011 rapporteren de werkgevers in de regio Zuid-Nederland de hoogste werkgelegenheidsverwachting, namelijk +6%. In de regio West-Nederland wordt het enige negatieve netto werkgelegenheidscijfer gerapporteerd (-1%).

Netto werkgelegenheidscijfer
Het netto werkgelegenheidscijfer is een voorspellend cijfer voor de arbeidsmarkt. Het wordt berekend door het percentage werkgevers dat denkt in het volgende kwartaal de personele bezetting te reduceren, af te trekken van het percentage werkgevers dat verwacht de personele bezetting uit te breiden. Het resultaat van deze berekening wordt vervolgens gecorrigeerd voor seizoensinvloeden. Een positief netto werkgelegenheidscijfer geeft aan dat het aantal werkgevers met een positieve kijk op de toekomstige ontwikkelingen van hun personele bezetting, groter is dan het aantal werkgevers dat het personeelsbestand verwacht te reduceren. Het netto werkgelegenheidscijfer is dus een indicator van de stemming op de arbeidsmarkt voor het komende kwartaal.

Regio’s en sectoren
Eén Nederlandse regio, West-Nederland, rapporteert een negatieve werkgelegenheidsverwachting, maar deze is beperkt tot -1% (Q2: +2%). Werkgevers in de regio’s Zuid-Nederland (Q2 +3%, Q3 +6%) en Noord-Nederland (Q2 -2%, Q3 +1%) zijn positiever dan in het tweede kwartaal. Werkgevers uit Oost-Nederland zijn juist minder positief. Het verschil tussen Q2 (+13%) en Q3 (+4%) bedraagt -9 procentpunten.
Werkgevers in alle sectoren rapporteren een netto werkgelegenheidscijfer boven nul, terwijl in Q2 over de sectoren Landbouw, bosbouw en visserij (-11%) en Productiebedrijven (-4%) nog negatieve cijfers werden gemeld. Voor Q3 is de werkgelegenheidsverwachting +1% in de sectoren Landbouw, bosbouw en visserij en Groothandel, detailhandel en horeca; +3% voor de sectoren Productiebedrijven, Mijnbouw en delfstofwinning, Overheid en maatschappelijke dienstverlening en Transport, opslag en communicatie; +4% voor de sector Bouw; +8% voor de sector Zakelijke dienstverlening en +9% voor de sector Nutsbedrijven.

Internationale verwachtingen
Elders in de wereld wijzen vergelijkingen met het derde kwartaal van 2010 op bescheiden verbeteringen in de belangrijkste landen. De Duitse werkgevers rapporteren het meest optimistische netto werkgelegenheidscijfer (+14%) sinds de start van de crisis. De cijfers voor Canada (+22%) en Frankrijk (+6%) zijn hoger dan het historische gemiddelde en de resultaten voor Japan (+5%) en voor de Verenigde Staten (+12%) zijn weliswaar nog lager dan voor de crisis maar wel voorzichtig optimistisch. Vergeleken met het tweede kwartaal verwachten Amerikaanse werkgevers in alle sectoren stabiele of licht verbeterende werkgelegenheidscijfers. Opkomende landen als India (+47%) en Brazilië (+37%) blijven de hoogste netto werkgelegenheidscijfers wereldwijd rapporteren.

In 35 van de 39 landen en gebiedsdelen die deelnemen aan de Manpower Arbeidsmarkt-barometer zijn de netto werkgelegenheidscijfers voor het derde kwartaal van 2011 positief. In 20 van de 39 zijn de verwachtingen beter dan in Q2 2011. In 24 landen zijn de verwachtingen voor Q3 2011 beter dan voor Q3 2010. De meest positieve verwachtingen worden gerapporteerd door werkgevers in India, Brazilië, Taiwan, Turkije en Singapore. De laagste en enige negatieve voorspellingen worden gedaan voor Spanje, Griekenland, Italië en Ierland.

De volgende Manpower Arbeidsmarktbarometer over de verwachtingen voor het vierde kwartaal van 2011 verschijnt op 13 september.

Over het onderzoek
Ieder kwartaal publiceert ManpowerGroup, mondiaal vooraanstaande aanbieder van innovatieve arbeidsmarktoplossingen, de Manpower Arbeidsmarktbarometer. Hierin worden de intenties van werkgevers gemeten om voor het volgende kwartaal hun personeelsbestand uit te breiden, ongewijzigd te laten of te reduceren. Het is het langstlopende, meest uitgebreide voorspellende werkgelegenheidsonderzoek ter wereld. In 39 landen en gebiedsdelen worden er bijna 64.000 werkgevers voor ondervraagd. Het onderzoek dient als graadmeter voor trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en wordt regelmatig gebruikt voor de inflatierapporten van de Bank of England en voor de maandelijkse monitor van de Europese Commissie over de werkgelegenheidssituatie in Europa. De data van dit onafhankelijke ManpowerGroup onderzoek worden ook door tal van internationale financiële analisten en economen benut om te bepalen hoe de toekomst van de arbeidsmarkt eruitziet

Over ManpowerGroup
ManpowerGroup(R) (NYSE: MAN), mondiaal vooraanstaande aanbieder van innovatieve arbeidsmarktoplossingen, realiseert en biedt doeltreffende oplossingen die het opdrachtgevers mogelijk maken hun zakelijke doelstellingen te behalen en hun concurrentiepositie te verbeteren.
Met meer dan 60 jaar ervaring levert de onderneming, met een omzet van $19 miljard, een uniek en uitgebreid pakket aan innovatieve oplossingen die bijdragen aan het succes van opdrachtgevers in de ‘Human Age’. De dienstverlening van ManpowerGroup bestaat naast uitzenden en detacheren, onder meer uit recruitment en assessment, training en ontwikkeling, carrièremanagement, outplacement, outsourcing en personeelsadvies.
ManpowerGroup beschikt over ‘s werelds grootste en meest geavanceerde netwerk, dat bestaat uit bijna 3900 vestigingen in meer dan 80 landen en gebiedsdelen. De dynamische combinatie van een ongeëvenaarde wereldwijde aanwezigheid met lokale expertise en gedegen marktkennis, stelt ManpowerGroup in staat goed én op tijd te voldoen aan de wensen van 400.000 opdrachtgevers per jaar. ManpowerGroup is werkzaam in alle sectoren, in midden- en kleinbedrijven, in lokale, multinationale en wereldwijde ondernemingen en levert diensten aan overheden op elk niveau.
Door het inzicht in het menselijk potentieel te verbinden aan de ambities van opdrachtgevers, zorgt ManpowerGroup ervoor dat organisaties en individuen meer bereiken dan zij voor ogen hadden: hun succes leidt immers tot succes voor ManpowerGroup. Door deze stimulerende verbintenissen realiseert de onderneming een kracht die organisaties voortdrijft, persoonlijk succes versnelt en bijdraagt aan de duurzaamheid van gemeenschappen. ManpowerGroup helpt de wereld van werk aan nieuwe energie.
ManpowerGroup biedt haar assortiment arbeidsmarktoplossingen aan via ManpowerGroup(TM) Solutions, Manpower(R), Experis(TM) en Right Management(R).
Lees meer over hoe ManpowerGroup in de ‘Human Age’ kan bijdragen aan succesvol ondernemen en aan persoonlijke ontwikkeling op www.ManpowerGroup.com.

Share and Enjoy:
  • Print
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • eKudos
  • email
  • FriendFeed
  • LinkedIn
  • MSN Reporter
  • MySpace
  • NuJIJ
  • Ping.fm
  • Reddit
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Twitter
  • Add to favorites
  • Hyves
VoucherMag Wordpress Theme
ө` 󥹥` 󥹥` ө` ۥ 󥹥` ꥫ 󥹥` ޥ monster cable إåɥۥ 󥹥` `å ө`ĥ󥹥` 󥹥` 磻쥹 󥹥`ө` 󥹥` `֥